De eerste Tatra is geleverd

Erik van Endschot en Jos Schoenmakers hebben de sleutels in ontvangst mogen nemen van de eerste van drie Tatra 10x4/6 vrachtwagens.

Deze auto’s zijn voorzien van een schone Daf/Paccar Euro 6D dieselmotor en zijn ter vervanging van de Ginaf X5250 TS 10x4 auto’s waarmee o.a. Erik meer dan tien jaar gereden heeft.

De Tatra’s hebben luchtvering en hydraulische vering op de achterassen waardoor de auto rechtgezet kan worden voor het kippen en het weegsysteem sneller werkt waardoor optimale belading mogelijk is. Door fusee-besturing hebben deze Tatra’s een grote stuurhoek en daarmee een korte draaicirkel, dus extreem wendbaar.

Tatra kenmerkt zich al jarenlang met het centraal buizenchassis met daarboven een hulpchassis voor de vering. Daarmee zijn deze auto’s bijzonder sterk en torsiestijf waardoor er geen hulpraam nodig is en de kipper minder beweegt tijdens het kippen.

Deze auto’s zijn voorzien van een Gijsbertsen kipper van staal met daarin een gladde kunststof vloer die lading makkelijk lost. Door de grote PTO kipperpomp en groot zakventiel gaat de kipper snel omhoog én weer omlaag.


Nieuwsarchief