Met de officiële starthandeling van het volledig elektrische werkschip Volta is vandaag een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van het Nederlandse vaarwegonderhoud. Rijkswaterstaat, Heijmans en Martens en Van Oord presenteerden het innovatieve schip in de regio Oost-Nederland. In deze omvang is dit het eerste volledig emissieloze werkschip van Nederland en vormt een toonbeeld van de transitie naar een klimaatneutrale en circulaire infrastructuur.
De Volta wordt ingezet voor krib- en oeveronderhoud en kleinschalig baggerwerk op de Boven-Rijn, Waal en het Maas-Waalkanaal. Dankzij het programma Schoon en Emissieloos Bouwen kon dit schip worden ontwikkeld. Daarmee is de Volta een concreet resultaat van ambitieuze duurzaamheidsuitvragen, innovatieve samenwerking tussen overheid en markt en gerichte financiële stimulansen. Door de inzet van de Volta zullen werkzaamheden circa 50% minder CO2 uitstoten ten opzichte van het huidige brandstofverbruik.
Rijkswaterstaat: aanjager van duurzame innovaties
“De Volta laat zien hoe we onze duurzaamheidsambitie in de praktijk kunnen brengen,” zegt Joost de Ruig, HID Noord-Nederland en waarnemend HID Oost-Nederland bij Rijkswaterstaat. “Met ambitieuze uitvragen, lange contracten en nauwe samenwerking met marktpartijen versnellen we de transitie naar klimaatneutraal en circulair werken. Dit schip is niet alleen een primeur, maar ook een voorbeeld wat er nu al mogelijk is om emissieloos te werken.”
Aannemers zetten koers naar emissieloos werken
Voor de bouwsector betekent de komst van de Volta een belangrijke stap richting een emissievrije toekomst. Erik van Ooijen, Manager Operations bij Heijmans, benadrukt dat punt: “Met de komst van dit volledig elektrische werkschip zetten we samen een stap richting een duurzamere infrastructuur. Het kan samen; door écht samen te werken in de keten, te durven innoveren en vooral te doen. Door de ontwikkeling en uiteindelijk de inzet van dit schip op ons contract Onderhoud Vaarwegen blijkt het niet bij mooie woorden en plannen te blijven, maar brengen we duurzaamheid daadwerkelijk in de praktijk. Als Heijmans willen we hierin de duurzame aanvoerder zijn, samen met sterke partners zoals Martens en Van Oord.”
Martens en Van Oord: leren en vooruitlopen
Maarten Spronk, directeur van Martens en Van Oord, ziet de Volta als een logisch vervolg op de duurzame koers van zijn bedrijf. “Duurzaam werken is voor ons een basisvoorwaarde. We willen graag een grote bijdrage leveren aan de GWW-markt waar het gaat om verduurzaming van ons materieel. Dit vraagt wel forse investeringen, maar door het beleid van Rijkswaterstaat en de ondersteuning die zij ons bieden kunnen wij onze innovatieve ambities waarmaken.”
Met de inzet van de Volta in Oost-Nederland krijgt de verduurzaming van het dagelijks onderhoud aan de vaarwegen langs de Boven-Rijn, Waal en het Maas-Waalkanaal een stevige impuls. Het emissieloze schip betekent minder uitstoot van CO₂ en stikstof, stiller werken langs de oevers en een gezondere leefomgeving voor de directe omgeving. Voor bewoners langs de rivier is het verschil merkbaar: de Volta combineert noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden met schonere lucht en minder geluidsoverlast.
Innovatie en toekomst
Voor de waterbouwsector is de Volta een technologische doorbraak. Het schip is volledig elektrisch aangedreven en beschikt over innovatieve kenmerken zoals een multifunctionele inzetbaarheid als werkschip, duwschip en zelfvarende powerbank. De businesscase is mogelijk gemaakt via het programma Schoon en Emissieloos Bouwen, waarmee overheid en markt samen laten zien dat grootschalige emissieloze innovaties haalbaar en opschaalbaar zijn.
De lessen uit dit project worden de komende jaren gedeeld binnen Rijkswaterstaat en de sector, zodat de innovatie ook breder toegepast kan worden op toekomstige onderhoudscontracten en projecten.