De mensen die het maken

De bemanning van de Roeroord

(v.l.n.r. Antonie Kouwenberg, Kees Groeneveld, Erwin van Harmelen)

De bemanning van de Roeroord kan bergen verzetten. Letterlijk, want ze winnen grote hoeveelheden zand en grind terug uit de opgezogen baggerspecie. En die bergen gaan per schip naar de lokale betonindustrie.

Het is vroeg dag voor schipper Erwin van Harmelen, machinist Kees Groeneveld en operator/leerling machinist Antonie Kouwenberg.

“Rond half zes zijn we aan boord om de machines op te starten en warm te laten draaien. Na een bak koffie starten we met baggeren. De werkdagen zijn intensief. Daarom is het fijn dat we goed met elkaar overweg kunnen. We krijgen veel vrijheid in ons werk en zijn een soort eigen baas. Ook daardoor komen we nog elke dag met plezier ons bed uit.”

“Het werk op de Roeroord is afwisselend en dat maakt het zo leuk. Het baggerwerk is belastend voor het ponton, dus we zijn dagelijks bezig met onderhoud om alles operationeel te houden. We letten ook goed op onze veiligheid, omdat we mogelijk te maken hebben met ontplofbare oorlogsresten. Gelukkig is het ponton voorzien van 5 centimeter dik staal en speciaal glas. Bovendien kunnen we zelf munitieresten veilig opzuigen. Dit komt terecht in een beveiligde bak en wordt vervolgens afgevoerd. Bij het vinden van grotere munitieresten schakelen we, voordat we gaan baggeren, altijd een externe partij in die dit veilig opruimt en afvoert. Zo kunnen we veilig ons werk doen.” Voor Kees zal dit nog zo’n drie jaar zijn, dan mag hij met pensioen. Antonie neemt vanaf dat moment het stokje over. Naast de opleiding tot machinist die Antonie momenteel volgt, leert Kees hem in de praktijk de komende jaren nog alle fijne kneepjes van het vak.