Duurzaamheid

Deze Chauffeur rijdt bewust

'Het Nieuwe Rijden'

Wie bij David Ripzaad in de vrachtwagen zit, merkt het meteen. Deze chauffeur rijdt bewust. Onnodig hard naar een verkeerslicht rijden, zie je hem niet doen. Rustig laat hij de vrachtwagen uitrollen, zodat hij minder energie kwijt is aan remmen en weer optrekken.

David heeft – net als de andere chauffeurs- een cursus ‘Het Nieuwe Rijden’ gehad. En wat hij geleerd heeft past hij ook toe. Zo schakelt hij eerder op. Dat kan ook met een automaat, legt hij uit: “Dit is een computergestuurde automaat. Ik schakel eigenlijk met het gaspedaal. Het gaat om een kleine beweging met je voet en daar reageert de wagen op.” Hij laat de vrachtwagen dus uitrollen. “Je moet echt op tijd het gas loslaten. Dat kan prima met zo’n zware wagen. Die rolt heel ver uit.”

Hoeveel je laadt, bepaalt ook hoeveel brandstof je verbruikt, gaat David verder: “Je probeert binnen de normen zo optimaal mogelijk te laden. Want dat scheelt natuurlijk in het aantal keer dat je moet rijden. Dan heb je dus minder verbruik. Ik vind het echt een sport om zo dicht mogelijk bij de maximaal toegestane hoeveelheid te zitten.”

‘Je probeert binnen de normen zo optimaal mogelijk te laden’

Om dat te kunnen inschatten, kijkt hij met een schuin oog naar de meetapparatuur en de camera als hij met de bak onder de trechter staat. “Soms zie ik dat het materiaal nat is. Dan moet je iets minder laden, want nat zand is zwaarder.”

Bij het ene project is het makkelijker om zuiniger te rijden, dan bij het andere project, weet David uit ervaring. “In Nieuwegein rijden we korte stukken met veel stoplichten, dus dat is lastig. Binnendoor rijden is wel sneller. Maar als ik vol geladen ben, rijd ik terug over de snelweg. Dan is het iets verder, maar hoef ik minder te remmen. Dat scheelt toch weer een beetje.”