Vrije kruising Dijksgracht

Ten oosten van station Amsterdam Centraal gaat ProRail een ongelijkvloerse spoorkruising realiseren die vlotter treinverkeer mogelijk maakt. Hiervoor bouwt Martens en Van Oord in samenwerking met Strukton een gesloten tunnel, die ter hoogte van opstelterrein Dijksgracht komt.

Projectkenmerken

  • Duurzaam omgaan met bouwstoffen
  • Hergebruik van vrijkomende materialen
  • Transport voornamelijk via het water
  • Werken in het drukke centrum van Amsterdam

Werkzaamheden en planning
Ons werk bestaat uit de opslag en overslag van vrijkomende en aangevoerde materialen, het intern transport en het grondwerk binnen het project. In totaal gaat het om ongeveer 100.000 m3 grond. Wanneer de tunnel is gebouwd werken wij het terrein netjes af zodat er later weer sporen gebouwd kunnen worden. In 2022 zijn onze voorbereidingen gestart. Vanaf januari 2024 tot in 2029 werken we in drie fases aan dit project. 

Duurzame aanpak
De materialen die vrijkomen bij de ontgraving van de tunnel worden binnen het werk grotendeels opnieuw toegepast. Hierdoor gaan we duurzaam om met grondstoffen én besparen we (transport)kosten. Daarnaast beperkt deze aanpak de hinder voor de omgeving. We houden voet- en fietspaden, die door het gebied lopen, op een veilige manier toegankelijk. Ons transport vindt bovendien voornamelijk plaats via het water, wat veel verkeersbewegingen scheelt in het drukke centrum van Amsterdam. 

Voortzetting fijne samenwerking
Met deze opdracht zetten we de fijne samenwerking met Strukton voort vanuit het project PHS Rijswijk-Rotterdam. Al vanaf de aanbesteding hebben we opnieuw de handen ineengeslagen om ook in Amsterdam een mooi resultaat neer te zetten.

Wilt u meer weten over Vrije kruising Dijksgracht?

Marco begeleidt het hele traject. Neem contact met hem op of laat hem via onderstaand formulier weten wat hij voor u kan doen en hij belt of mailt u terug.

Marco van der Schans
Projectleider

0162 - 474747

Deel dit project

Share Tweet LinkedIn