Onder het spoor door

In Friesland is de N356, ook wel Centrale As genaamd, in gebruik genomen. MvO zorgde samen met aannemer Max Bögl voor twee spooronderdoorgangen. Een technisch uitdagende opdracht onder grote tijdsdruk.

De nieuwe weg loopt van Holwerd in het noorden naar Nijega in het zuiden. Voorheen legde je deze weg slingerend af door dorpen als Veenwouden, Burgum en Valom. Dankzij de nieuwe weg is de rust in deze dorpen wedergekeerd en kun je recht op je doel af.

Projectkenmerken

  • Goede voorbereiding om verrassingen te voorkomen.
  • Met een folieconstructie grondwater op toe- en afritten bedwingen.
  • MvO was verantwoordelijk voor het totaalplaatje, van ontwerp tot uitvoering.

Inzet van onze expertise

Martens en Van Oord was binnen dit project verantwoordelijk voor de aanleg van twee nieuwe spooronderdoorgangen. Dit was geen megaklus, maar er waren flink wat technische uitdagingen die onder grote tijdsdruk uitgevoerd moesten worden.

Buitendienststelling

De Centrale As kruist op twee plekken de spoorlijn Leeuwarden-Groningen, daarom moesten er twee spooronderdoorgangen komen; bij Veenwouden en Hardegarijp. Gedeeltelijk konden de werkzaamheden alleen plaatsvinden tijdens een buitendienststelling van het spoor en dat zorgde voor flinke druk. Samen met hoofdaannemer Max Bögl en opdrachtgever Prorail is er hard gewerkt aan een goede voorbereiding van de twee weekenden waarin Martens en Van Oord zonder treinverkeer aan de slag konden.

De werkzaamheden in de treinvrije periode bestonden uit: het verwijderen van het spoor, het uitgraven van spoorlichamen à 6.000 kuub zand en grond, de aanleg van de fundering voor de schuifbanen

waarover de nieuwe tunnelbakken ingeschoven werden, het aanvullen van de zijwanden met zand en het terugplaatsen van het spoor.

Goed voorbereid

In Veenwouden mocht dit 5 dagen kosten en in Hardegarijp 72 uur. Omdat de werkzaamheden niet konden uitlopen, zijn van tevoren alle denkbare scenario's uitgewerkt. Ook stond er extra mankracht en extra materieel klaar. Op beide lokaties zijn de werkzaamheden binnen de gestelde tijd afgerond.

Folieconstructie

Vervolgens is aan beide zijden de tunnel verlengd en heeft Martens en Van Oord de toe- en afritten geprepareerd. Om te voorkomen dat het aanwezige grondwater de Centrale As onderwater zou zetten, is er onder de toeritten een folieconstructie aangebracht. 

Het project waarin techniek en tijdsdruk de boventoon voerden is eind oktober 2016 succesvol afgerond.

 

Deel dit project

Share Tweet LinkedIn