PHS Meteren-Boxtel I Zuidwestboog Meteren

Het aantal treinreizigers en goederenvervoer via het spoor groeit de komende jaren sterk. ProRail bereidt Nederland hierop voor, onder meer met een extra spoorverbinding bij Meteren over de A15 en de Betuweroute. Dit maakt het mogelijk voor goederentreinen om rechtstreeks van de Betuweroute naar 's-Hertogenbosch te rijden en andersom.

Martens en Van Oord werkt, in opdracht van Van Hattum en Blankevoort, mee aan de aanleg hiervan. Als partner van Van Hattum en Blankevoort voert Martens en Van Oord het grondwerk uit. Daarvoor hebben we tijdens de aanbesteding de winnende oplossing ingediend. Door het juiste materiaal aan te voeren en dit slim in te zetten binnen het project, halen we de planning op de meest efficiënte en duurzame manier.

Rekenwerk
Aan onze winnende inschrijving ging heel wat rekenwerk vooraf. We hebben precies gecalculeerd hoeveel zand er nodig is voor de aanleg van de spoorboog en hoe we dit zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten. Zo hoeven we na afloop geen zand af te voeren. Een deel van het benodigde zand zetten we bijvoorbeeld eerst in als voorbelasting om de slappe ondergrond onder de zandlichamen extra in te drukken, zodat deze nauwelijks meer nazakt als het spoor in gebruik genomen wordt. Ook brengen we verticale drains aan, waardoor we het water uit de ondergrond sneller kunnen afvoeren. Er is intensief gerekend om de oplossing en de projectplanning netjes op elkaar aan te sluiten. Mede daardoor is deze opdracht aan ons gegund.

Veiligheid
Veiligheid is ook binnen dit project een belangrijk aandachtspunt. Terwijl wij aan het werk zijn, rijden de goederentreinen op de Betuweroute gewoon door, net als de treinen voor het reguliere reizigersvervoer tussen Den Bosch-Utrecht. We bouwen de zandlichamen daarom gefaseerd op en monitoren continu het effect op de ondergrond, juist ook langs het spoor. Het hoogste punt van ons werk steekt straks vijftien meter boven het maaiveld uit, dus het is belangrijk dat we dit zorgvuldig doen. De zandlichamen moeten tijdens de uitvoering en in de toekomst - met een zware trein erop - stabiel zijn, zodat er geen grote verzakkingen optreden. Ook daarvoor rekent ProRail op onze expertise en zorgvuldigheid.

Piek
Voordat we op grote schaal zand konden aanvoeren en aanbrengen, hebben we eerst alle voorbereidende maatregelen getroffen, zoals de aanleg van werkwegen en tijdelijke op- en afritten aan beide zijdes van de A15. De piek van ons werk zit vooraan in het project. Dan voeren we al het zand aan en bouwen we de zandlichamen gefaseerd op. In 2028, als alle viaducten staan, werken we alles verder af. Naar verwachting wordt het project in 2030 afgerond. Doordat we de juiste kennis en kunde in huis hebben, kunnen we zulke complexe projecten tot een goed einde brengen.

Wilt u meer weten over PHS Meteren-Boxtel I Zuidwestboog Meteren?

Corné begeleidt het hele traject. Neem contact met hem op of laat hem via onderstaand formulier weten wat hij voor u kan doen en hij belt of mailt u terug.

Corné van Drunen
Projectleider

+31 6 533 518 51
c.vandrunen@mvogroep.nl

Deel dit project

Share Tweet LinkedIn