Emissieloos werken in Vught

Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Om de overlast terug te dringen, laat ProRail het spoor in Vught verdiept aanleggen. In de voorbereiding hierop, wordt emissieloos en met veel oog voor omwonenden gewerkt aan de aanleg van een tijdelijk spoor.

Martens en Van Oord is door hoofdaannemer BAM gevraagd om samen de werkzaamheden voor de aanleg van het tijdelijk spoor uit te voeren, zodat het treinverkeer tijdens het realiseren van de verdiepte ligging door kan gaan. 

Aanleg tijdelijk spoor
Dit project maakt deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) Vught-Den Bosch, dat bestaat uit acht delen. In het eerste deel, dat in juni 2024 is gestart, maken we vooral ruimte voor de werkzaamheden die in een latere fase worden uitgevoerd. Wij leggen de ondergrond aan voor het tijdelijke spoor en verwerken de ballast. BAM verzorgt vervolgens de bovenbouw, zoals de rails, de bovenleiding en de overwegen.

Veel oog voor de omwonenden
We hebben te maken met een complexe situatie: de tijdelijke spoorlijn die wordt aangelegd, komt vlak langs de bestaande bebouwing. Daarom is er veel aandacht voor leefbaarheid. We hebben aangeboden om emissieloos te werken, een primeur voor Martens en Van Oord. Dankzij de inzet van elektrisch materieel werken we bovendien veel stiller. We voeren daarnaast het benodigde materiaal aan per spoor, wat veel ritten met vrachtwagens door het dorp Vught scheelt.

Planning
Naar verwachting werken we tot eind 2025 in enkele vaste periodes om de tijdelijke spoorbaan gereed te maken. Hierna starten de werkzaamheden om de verdiepte ligging van het spoor te realiseren.

Wilt u meer weten over PHS Den Bosch - Vught?

Corné begeleidt het hele traject. Neem contact met hem op of laat hem via onderstaand formulier weten wat hij voor u kan doen en hij belt of mailt u terug.

Corné van Drunen
Projectleider

+31 6 533 518 51
c.vandrunen@mvogroep.nl

Deel dit project

Share Tweet LinkedIn