1200 parkeerplaatsen in hartje Rotterdam

In oktober 2014 werd er een nieuwe eyecatcher in het centrum van de Maasstad geopend: de Markthal. Martens en Van Oord realiseerde de vier verdiepingen tellende parkeergarage eronder, een fraai visitekaartje!

De Markthal is de eerste overdekte versmarkt van Nederland en is geïnspireerd op foodmarkten in Stockholm, Barcelona en Valencia. Naast de versmarkt biedt de hal ook onderdak aan horeca, winkels, ruim 200 woningen en een parkeergarage voor 1200 auto's.

Projectkenmerken

  • Het werken in stedelijk gebied vroeg om creatieve, praktische, veilige en financieel verantwoorde oplossingen.
  • Goede samenwerking, zowel intern als met de klant, was cruciaal.
  • Verwijderen van natte grond vereiste een specialistische manier van werken.
  • Zo nauwkeurig mogelijk werken met behulp van de meest geavanceerde apparatuur was essentieel bij de graafwerkzaamheden.

Inzet van onze expertise

Voordat er met de bouw van de Markthal begonnen kon worden, moest eerst een ondergrondse parkeergarage gerealiseerd worden. Deze klus was voor een groot deel in handen van Martens en Van Oord. In een vroeg stadium is er door MvO samen met combinant Mobilis en opdrachtgever Provast, door middel van overleg in een bouwteam, gezocht naar slimme oplossingen.

Natte ontgraving

Het is bij de bouw van diepe parkeergarages, vanwege constructieve redenen, gebruikelijk dat de grond nat ontgraven wordt. Hier ging het om 12 tot 13 meter onder N.A.P. Dit vroeg om een specialistische manier van werken.

Nadat Mobilis klaar was met het slaan van de 2.212 heipalen en het plaatsen van het stempelraam, ging Martens en Van Oord van start met de graafwerkzaamheden. De bouwkuip had een afmeting van 123 bij 90 meter. Om de eerste laag droge grond tot 2,5 meter onder het stempelraam te kunnen ontgraven zijn er op het raam twee zandbanen aangelegd. Door vanaf de zandbanen te werken, kon er gelijktijdig in heel de bouwkuip archeologisch onderzoek plaatsvinden. Eind december 2010 is de bouwput gevuld met water en kon de natte ontgraving beginnen.

Ponton

Er is een ponton ontworpen en gebouwd dat ingeklemd lag tussen de combiwanden en verplaatsbaar was door middel van lieren. De lieren stonden op constante spanning om het ponton stabiel te houden. In totaal werd er 92.000 kubieke meter natte grond ontgraven.

Geavanceerde apparatuur

Om zo nauwkeurig mogelijk te kunnen werken, werd er gebruik gemaakt van geavanceerde apparatuur. Voor de plaatsbepaling tijdens de ontgravingen - er moest tussen al geslagen heipalen door gegraven worden- werd zowel het Amerikaanse als Russische satellietsysteem ingezet. Ook werden de kranen uitgerust met een PDS-2000 machinevolgsysteem, dat bewegingen realtime meet en vastlegt, om zo te voorkomen dat er ook maar iets beschadigde.

Indikken en afvoeren     

Omdat natte grond veel meer gewicht heeft dan droge grond, is de grond eerst in een bak geladen waarin deze kon uitlekken. Vanuit de uitlekbak is de grond door een overslagmachine op een vrachtwagen geladen en afgevoerd. Naast natte grond is er ook slib uit de bouwput verwijderd. Dit slib is eerst ingedikt met polymeer (een bindmiddel) voordat het afgevoerd werd.

De laatste 11.000 kuub klei en veen is met een zogenaamde cutterzuiger naar boven gebracht.

Onderwaterbeton

Na het plaatsen van 480 ton wapening is er in oktober 2011 16.000 m3 onderwaterbeton gestort voor de bodem van de Markthal. Na het uitharden van het beton en het wegpompen van het water uit de bouwput, kon begonnen worden met de bovenbouw. Het hele project is in 2014 opgeleverd.

Wilt u meer weten over Markthal Rotterdam?

Corné begeleidde het hele traject. Neem contact met hem op of laat hem via onderstaand formulier weten wat hij voor u kan doen en hij belt of mailt u terug.

Corné van Drunen
Projectleider

+31 6 533 518 51
c.vandrunen@mvogroep.nl

Deel dit project

Share Tweet LinkedIn