Bouw ondergrondse parkeergarage in centrum Leiden

In Leiden wordt een karakteristieke Meelfabriek herontwikkeld tot een plek om te wonen, werken en recreƫren. Martens en Van Oord ontgraaft de parkeergarage die het terrein autovrij moet houden.

Projectkenmerken

  • Verwijderen van natte grond vereist een specialistische manier van werken.
  • Het werken in stedelijk gebied vraagt om creatieve, praktische, veilige en financieel verantwoorde oplossingen.
  • Goede samenwerking met een team van experts.
  • Uitdagingen op de vlakken tijd, geld, kwaliteit, veiligheid en omgevingshinder.
  • Zo nauwkeurig mogelijk werken met behulp van de meest geavanceerde apparatuur is essentieel bij de graafwerkzaamheden.

In 1884 werd de Meelfabriek in Leiden opgericht. Het complex bestaat uit meerdere kolossale gebouwen uit de periode 1896 tot en met 1960. De constructie van de eerste gebouwen was hypermodern, evenals het gebruik van stoommachines. Toen er volop elektriciteit beschikbaar kwam, was de Meelfabriek een van de eerste fabrieken in Leiden die daarop overstapte. In 1988 moest de Meelfabriek de deuren sluiten. In 1997 kwam het in de verkoop. Projectontwikkelaar Ab van der Wiel kocht De Meelfabriek in 1998 en toen ontstonden de eerste plannen voor herbestemming. Inmiddels is het zover, het herbestemmingsplan is goedgekeurd en de realisatie is gestart.

Herbestemming

Het masterplan voor de nieuwe Meelfabriek beslaat circa 46.000 m² vloeroppervlakte. Oude, industriële gebouwen wordt nieuw leven ingeblazen en er worden nieuwe gebouwen toegevoegd. Het wordt een plek om te wonen, werken en recreëren. Een groot deel van het complex is een Rijksmonument, hiervan wordthet bestaande uiterlijk en karakter gehandhaafd. Eind 2016 is gestart met de eerste fase.

Ondergrondse parkeergarage

Onderdeel van de herontwikkeling is de bouw van een 3-laagse, ondergrondse parkeergarage van 80 x 40 meter onder een toekomstige daktuin.

De parkeergarage moet voorzien in de totale parkeerbehoefte van de gebruikers en bezoekers van De Meelfabriek. Zo blijft het terrein autovrij en is er ruimte voor een mooi plein en veel groen.

De parkeergarage wordt in opdracht van Van der Wiel Bouw gebouwd door een team van experts: Van Hattum en Blankevoort (hoofdaannemer), Martens en Van Oord (ontgravingsdeskundige), Sterk (damwandspecialist), VSF (funderingsexpert) en DCN (betrouwbaar duikteam). De bouw is in de zomer van 2018 van start gegaan.

Ontgraven

Martens en Van Oord is verantwoordelijk voor het ontgraven van de bouwkuip. Er wordt gestart met droge ontgraving tot een diepte van 2 meter, daarna wordt er een eerste stempelraam aangebracht. Vervolgens wordt er doorgegraven tot ongeveer -5,5 meter en wordt er een tweede stempelraam geplaatst. Hierna wordt de bouwkuip onder water gezet en een pontonbrug gebouwd. Aansluitend start de natte ontgraving vanaf de pontons, tot een diepte van -11 meter. In totaal wordt er 35.000m3 grond ontgraven.

Ervaring

Martens en Van Oord heeft veel ervaring met natte ontgravingen vanaf pontons ten behoeve van de realisatie van parkeergarages. In 2014 hebben we de parkeergarage Vonk en Vlam in Den Bosch en in 2011 de parkeerkelder onder de Rotterdamse Markthal gerealiseerd. Projecten waarbij, net als in Leiden, in het drukke, dichtbebouwde, centrum van een stad gewerkt moest worden.

Planning

In het eerste kwartaal van 2019 wordt er gestart met de droge ontgraving, aansluitend volgt de natte ontgraving. 

Eind derde kwartaal 2019 zijn de ontgravingswerkzaamheden van MvO afgerond.

Meer informatie

Meer informatie over de herontwikkeling van de Meelfabriek is te vinden op www.demeelfabriek.nl.

Live de werkzaamheden volgen via een webcam kan via: https://webcam.nl/bouw/leiden/meelfabriek/

 

Wilt u meer weten over Herontwikkeling van karakteristieke Meelfabriek ?

Corné begeleidde het hele traject. Neem contact met hem op of laat hem via onderstaand formulier weten wat hij voor u kan doen en hij belt of mailt u terug.

Corné van Drunen
Projectleider

+31 6 533 518 51
c.vandrunen@mvogroep.nl

Deel dit project

Share Tweet LinkedIn