Dijkversterking Lüttingen-Wardt

De dijk langs de Rijn bij de Duitse stad Xanten wordt toekomstbestendig gemaakt. In opdracht van Deichverband Xanten-Kleve graaft Martens en Van Oord de bestaande dijk, een traject van 3,7 kilometer, langs de dorpen L├╝ttingen en Wardt daarom af en bouwt deze weer opnieuw op.

Projectkenmerken

  • Volledige reconstructie van de bestaande dijk
  • Waar mogelijk hergebruik van het aanwezige materiaal
  • Veel oog voor de veiligheid in en rondom het projectgebied

Bekende opdrachtgever
Dit project Lüttingen-Wardt aan de Rijndijk is een mooi vervolg op de projecten Vynen-Wardt en Oraniendeich, waar Martens en Van Oord de afgelopen jaren voor dezelfde opdrachtgever al andere dijken verbeterde.

Zorgvuldigheid
Aan deze dijk, de waterkering, mogen we alleen in het dijkseizoen van begin april tot eind oktober werken. Daarom bouwden we een Rückverlegung, zodat we in de winter achter de bestaande dijk al aan de slag konden. Tijdens het werk houden we de waterstand van de Rijn continu in de gaten. We staan altijd paraat om eventuele beheersmaatregelen te treffen, zodat de waterveiligheid van het achterland gegarandeerd is totdat de nieuwe dijk klaar is. Mogelijk zijn er in het dijktraject nog ontplofbare oorlogsresten vanuit de Tweede Wereldoorlog aanwezig. Daarom wordt het werkgebied hierop zorgvuldig onderzocht na elke laag van twee meter die we afgraven.

De omgeving
Het tracé loopt vlak langs bewoond gebied. Daarom doen we er alles aan om overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te voorkomen. Onze bouwwegen zijn grotendeels aangelegd met asfalt in plaats van rijplaten om geluidoverlast te verminderen. Daarnaast hebben we onze opdrachtgever

voorgesteld waar mogelijk zand en klei te hergebruiken om het aantal vrachtwagenritten te verminderen. Dat is veiliger, goedkoper, prettiger voor de omgeving én duurzamer. Bovendien gebruiken we de nabijgelegen haven voor de aan- en afvoer van een deel van het materiaal, wat eveneens het aantal transportbewegingen door de omgeving vermindert. Ook aan de natuur wordt aandacht besteed: zo hebben we bouwhekken met zichtschermen geplaatst, zodat de fauna in de omgeving niet te veel last heeft van onze werkzaamheden. Tevens zorgen we ervoor dat weiden in het voorland tijdens de bouw bereikbaar blijven voor het vee.

Twee projectfases
In de eerste fase, tot eind oktober 2023, vindt naar verwachting nagenoeg al het grondwerk plaats. De nieuwe dijk is vóór het hoogwaterseizoen, dat in november start, hoogwaterkerend. In de tweede fase brengen we het merendeel van het straatwerk aan en richten we het landschap verder in met bomen, struiken en hekwerken. Eind 2024 ronden we onze werkzaamheden af.

Deel dit project

Share Tweet LinkedIn