Veilig afmeren in Brittanniëhaven Rotterdam

Om grotere schepen veilig en zonder risico op schade af te kunnen laten meren aan de nieuwe terminal van C.RO, heeft Martens en Van Oord een gedeelte van de Brittanniëhaven verdiept en er bodembescherming aangebracht.

Projectkenmerken

  • Veel werkzaamheden binnen 1 week uitvoeren vanwege korte buitendienststelling.
  • Zorgen voor een bodembescherming die bestand is tegen de kracht van grote zeeschepen.

Inzet van onze expertise


Het in Luxemburg gevestigde bedrijf C.RO Ports, een bedrijvengroep met ro-ro terminals in Nederland, België en Verenigd Koninkrijk, investeert de komende jaren in de uitbreiding van zijn Rotterdamse Haventerminal (vroeger bekend als de Cobelfret terminal) aan de Brittanniëhaven. Om schepen met een grotere diepgang veiliger en zonder risico op schade af te kunnen laten meren is de haven verdiept en is er een bodembescherming aangebracht. Deze werkzaamheden heeft Martens en Van Oord in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam gerealiseerd.

Werkzaamheden

Allereerst zijn er baggerwerkzaamheden uitgevoerd en vervolgens is de bodem geprofileerd. Daarna zijn er zinkstukken aangebracht. Deze zijn met steenbestorting vastgelegd. De zinkstukken zijn gemaakt van wilgentakken en dienen als filter tussen bodem en stortsteen, zodat de zanderige bodem niet uitspoelt. 


Om deze constructie nog extra te versterken is bovenop de steenbestorting colloïdaal beton aangebracht. Al deze activiteiten zijn uitgevoerd met behulp van ons multifunctionele ponton 'Scheldeoord'.

Kort tijdsbestek

Om het vaarschema van de vloot van C.RO zo min mogelijk te verstoren, hebben de werkzaamheden in een kort tijdsbestek plaatsgevonden. Zo zijn eind januari 2018 de voorbereidingen gestart en is het project in april 2018 afgerond. Het grootste deel van de werkzaamheden moest plaatsvinden in de week van 26 februari, toen er een buitendienststelling was gepland. 

Nu alle werkzaamheden zijn afgerond kunnen de grote schepen van C.RO weer probleemloos afmeren in de Brittanniëhaven.  

Deel dit project

Share Tweet LinkedIn